نوشته شده توسط مرتضی شجاعی اصل درون ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

چاپ دیجیتال از همان سال های اول، سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم توانست درون مقابل چاپ افست قد علم کند؛ چون هزینـه خرید دستگاه های چاپ دیجیتال پائین بود و راه اندازیشان آسان. سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم امکان چاپ درون تیراژ کم و سرعت بالا هم وجود داشت کـه بازار تشنـه آن بود.

رفته رفته با استقبال شرکت ها،‌ انواع مدل های دستگاه چاپ دیجیتال روانـه بازار شد کـه امروز شاهد تنوع گسترده ای از آنـها هستیم. سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم پیوند این دستگاه ها با سیستم های چاپ آنلاین بازارهای مـیلیـاردی درون سطح دنیـا پدید آورده هست که امواج آن این روزها بـه ایران هم رسیده است.

چاپ دیجیتال بـه دو نوع «جوهر افشان[1]» و «لیزری[2]» تقسیم مـی شود. درون چاپگرهای جوهر افشان از جوهر مایع بـه عنوان ماده رنگی استفاده مـی شود و در چاپگرهای لیزری از تونر جامد. تفاوت این دو نوع چاپگر را مـی توان درون موارد زیر خلاصه کرد:

  • در پرینترهای جوهر افشان به منظور تثبیت جوهر روی کاغذ، بر روی آن فشار وارد مـی شود اما درون پرینتر های لیزری از پرتوهای لیزر به منظور نشاندن تونر بر روی کاغذ استفاده مـی شود.
  • کیفیت تصاویر درچاپ جوهر افشان بالا است
  • بسته بـه اندازه ذرات تونر، چاپگرهای لیزری کیفیت های مختلفی دارند،‌ هرچه اندازه ذرات کوچکتر باشد، کیفیت بیشتر است.
  • سرعت چاپ لیزری از جوهرافشان بیشتر است.
  • جوهر نسبت بـه تونر ارزان تر است.

اگر بگوییم کـه هیچ چیز جای چاپ افست را نمـیگیرد بیراه نگفته ایم. اما چاپ افست به منظور اینکه با کیفیت دربیـاید عوامل متعددی حتما خوب باشند. فیلم و کلیشـه و زینک، سالم بودن ماشین چاپ، روی هم خوردن دقیق رنگ ها، دقت اپراتور، دمای محیط و رطوبت کاغذ، قلق گیری دقیق، شستشوی کامل ماشین، مرکب استاندارد،‌ زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانـه و … . بیخود نیست کـه وقتی یک چاپچی کارکشته، کاری نفیس و حرفه ای چاپ مـیکند یک نمونـه از آن را درون اتاق خود نگه مـیدارد که تا به دیگران پز بدهد. کار هرکسی نیست کـه کار چاپی افست را خوب از آب دربیـاورد.

اما درون چاپ دیجیتال چون زینک و پلیت حذف مـی شوند، پیچیدگی ها که تا حد زیـادی برطرف شده است.

کاهش عوامل انسانی، توان رو بـه افزایش کیفیت و سرعت دستگاههای چاپ دیجیتال، پایین آمدن هزینـه تمام شده هر برگ چاپی بـه این معناست کـه چاپ دیجیتال همـین روزهاست کـه چاپ افست را جا بگذارد.

چاپ دیجیتال طیف وسیعی را درون بر مـیگیرد. از چاپ فضای خارجی و چاپ فضای داخلی گرفته که تا چاپ روی پارچه، سابلیمـیشن و حکاکی روی فلزات و چوب. درون ادامـه بـه دسته بندی و توضیح مختصر هر یک از حوزه های چاپ دیجیتال مـی پردازیم:

چاپ فضای بیرونی- اوت دور (outdoor) (بنر،‌ فلکسی و وینیل، استیکر، مش و …)

چاپ بنر و فلکسی | چاپ دیجیتال بنر | چاپ بنر تبلیغاتی

تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها، استندهای تبلیغاتی و بنرها پای ثابت هر گونـه برنامـه تبلیغاتی هستند. مواد مصرفی و مرکب درون این نوع چاپ بـه گونـه ای حتما باشد کـه در مقابل نور خورشید،‌ رطوبت و عوامل خارجی مقاوم و مستحکم باشد. ممکن هست این گونـه چاپ به منظور نصب روی اتوبوس، ماشین های پخش، شیشـه مغازه ها و یخچال های فروشگاهی بر روی وینیل، استیکر و یـا مش انجام شود کـه در این صورت حتما توسط دستگاه های کاتر پلاتر متناسب با محل نصب، برش داده شوند.حداکثر عرض قابل چاپ به منظور این نوع چاپ ۵ متر و طول آن نامحدود است.

چاپ دیجیتال بر روی «بنر»

بدون شک مـهمترین مدیـا درگروه چاپ فضای خارجی، بنر است. بسیـاری از تبلیغاتی کـه در سطح شـهر مـیبینیم از تابلوهای کوچک و بزرگ گرفته که تا بیلبوردها و حتی پیـام های ترحیم و خیرمقدم همـه از جنس بنر هستند. این متریـال و جوهر چاپیش جوری ساخته شده هست که بتواند درون مقابل نور خورشید و رطوبت و سایر عوامل محیطی دوام بیـاورد.

چاپ دیجیتال فلکس:

تفاوت فلبا بنر درون نوع الیـاف بـه کار رفته درون آن است، بـه گونـه ای کـه نور را بهتر از خود عبور مـی دهد و درخشندگی ویژه ای دارد. همـین ویژگی باعث شده هست که بخصوص درون فضاهای کم نور و تاریک، تابلوی فلکسی جلوه ی بصری خوبی ایجاد کند.

تابلوهای فلکسی درون سردرب فروشگاه ها، شرکت ها و در  تبلیغات محیطی از جمله بیلبوردها استفاده فراوانی دارد.

توصیـه مـی شود درون مواقعی کـه نور بر روی خود تابلو تابیده مـی شود از بنر استفاده شود، نـه فلکس. چون درون این حالت فلچرکین بـه نظر مـی آید.

چاپ دیجیتال وینیل (استیکر):

وینیل یـا استیکر کـه نوعی کاغذ پشت چسب دار از جنس pvc است، بـه دلیل مقاومت بالا درون تبلیغات روی بدنـه اتوبوس ها و یـا ایستگاه های اتوبوس و مواردی شبیـه بـه آن استفاده مـی شود. راحتی درون نصب بخصوص بر روی شیشـه،‌ کاربردهای فراوانی به منظور این محصول ایجاد کرده است.

چسب موقت، کاترپلاتر، براق، چسب دائمـی، شیشـه‌ای مات و شیری مات انواع وینیل هستند کـه برای افزایش مقاومتشان درون برابر سایش و خش مـیتوان آنـها را بعد از چاپ لمـینت کرد.

وینیل هم درون فضای تبلیغاتی کاربرد دارد و هم درون فضای تزئیناتی. درون تبلیغات به منظور استفاده درون تابلوها، دیوارها، سطوح شیشـه ای درون نمایشگاه ها و فروشگاه ها و … استفاده مـی شود. درون فضای تزئیناتی هم درون دکوراسیون داخلی و تزئینات اتاق خواب و آشپزخانـه و … بکار مـی رود.

چاپ دیجیتال سولیت:

وقتی صحبت از کیفیت مـی شود حتما به سراغ سولیت رفت. سولیت شبیـه وینیل هست اما متریـال آن طوری هست که با کیفتی نزدیک بـه عمـی توان بر روی آن چاپ کرد.

چاپ دیجیتال مش:

همچون وینیل و سولیت،‌ مش هم نوعی کاغذ پشت چسب دار هست و همانطور کـه از اسمش بر مـی آید؛ مثل مش حالت شبکه ای دارد و دارای های ریز است. به منظور تبلیغات  روی شیشـه فروشگاه ها از این نوع متریـال استقبال زیـادی مـی شود چون جلوه ای شیک و مدرن بـه فضا مـی دهد. ویژگی اصلی مش امکان عبور نور و دیدن فضای پشت آن است، ضمن اینکه ‏کیفیت چاپی خوبی دارد.

مش درون دو نوع معمولی و چسب دار تولید مـی شود. نوع معمولی و بدون چسب آن به منظور دکورها و استندهای نمایشگاهی و یـا ‏پارتیشن بندی فضاهای مختلف (به همراه طرح و تصویر دلخواه بر روی آن) مناسب است. صفحات مش درون ‏عرض های متنوع موجود است.‏

چاپ دیجیتال په په

پلی پروپیلن‎(Polypropylene) ‎‏ کـه به اختصار پ. پ ‏‎(pp) ‎‏ نیز گفته مـی شود،  این روزها بـه متریـالی محبوب تبدیل شده کـه چاپ دیجیتال بر روی آن با کیفیت خیلی خوب انجام مـی شود.

این متریـال کـه سطح آن کوتینگ شده است، درون تبلیغات گرافیکی،‌ چاپ تصاویر و نقاشی سطح قابل قبولی از کیفیت را بدست مـیدهد؛ کیفتی بالاتر از کاغذ کوتد و البته کمتر از کاغذ فوتوگلاسه.

نوع چسبدار این متریـال نیز کاربرد فروانی دارد و عموما بر روی فوما، برچسب های قیمت، پوشـه ها و …استفاده مـی شود.

در هنگام تهیـه دستگاه چاپ بنر حتما به نکات زیر توجه شود:

  • سرعت چاپ
  • کیفیت چاپ
  • لوازم یدکی دستگاه بـه مقدار زیـاد درون بازار بـه صورت فراوان موجود باشد و همچنین تعداد زیـادی مکانیک و تکنسین به منظور آن دستگاه درون دسترس باشد. تنـها درون صورتی این شرایط بوجود مـی‌آید کـه از آن دستگاه حداقل بـه تعداد 1000 عدد فروخته شده باشد.
  • درمصرف برق و رنگ بهینـه عمل کند
  • به هیتر خشک کن مجهز باشد
  • کار با نرم افزار ماشین آسان باشد
  • پارکینگ هد داشته باشد
  • هیتر عقب داشته باشد که تا چروک ها را از بین ببرد
  • در سرعت های بالا لرزش نداشته باشد
  • عیب یـاب اتوماتیک داشته باشد که تا در صورت بروز مشکل آلارم بدهد
  • به سنسور رول باز کن مجهز باشد
  • کلیدهای اضطراری داشته باشد که تا در صورت لزوم بتوان چاپ را متوقف کرد.
  • قابلیت چاپ روی متریـال های مختلف از جمله بنر، فلکس، مش، وینیل، استیکر و سولیت را داشته باشد.

مکان قرارگیری دستگاه چاپ بنر

دستگاه های چاپ بنر اغلب بزرگ هستند و برای نصب و راه اندازی آن حتما فضای کافی داشته باشید. ضمن اینکه بهتر هست دستگاه بعد از نصب جابجا نشود، بنابراین اگر مکان شما موقتی هست جای نگرانی وجود دارد.

 

چاپ دیجیتال فضای داخلی (IN DOOR) (پلات،‌ شاسی،‌ فوم برد…)

چاپ پلات | چاپ دیجیتال پلات

چاپ فضای داخلی منظور چاپ پوسترها، استندهای تبلیغاتی، کارهای هنری و … هست که درون فضای داخلی استفاده مـی شود. تنوع زیـاد و کیفیت بالا از شاخصه های اصلی این نوع چاپ است. چاپ پوستر، چاپ کوتد،‌ چاپ سازه های نمایشگاهی مثل استند، چاپ فتوگلاسه، چاپ بوم، چاپ پی وی سی، چاپ پاپ آپ، رول آپ و کانتر از جمله محصولات چاپی هستند کـه در این دسته بندی قرار مـیگیرند.

چاپ پلات با جوهر پایـه آب (WSTWR BASE) و بر روی کاغذ انجام مـی شود. این نوع چاپ درون برابر آب و عوامل طبیعی مقاومت کمـی دارد و مناسب فضای داخلی است. به منظور افزایش مقاومت پلات با استفاده از دستگاه لمـینیتور لایـه ای روی آن کشیده مـی شود کـه در مقابل پارگی،‌ رطوبت و … از آن محافظت مـیکند.

چاپ پلات 5 بار از چاپ بنر با کیفیت تر هست و درون فواصل نزدیک برتری ویژه ای بـه لحاظ جلوه های بصری ایجاد مـیکند.

در چاپ پلات امکان چاپ که تا عرض ۱۰۶ سانتی متر و در دستگاههای بزرگ که تا عرض ۱۵۰سانتی متر وجود دارد.

چاپ دیجیتال کاغذ کوتد

کاغذ کوتد ‏‎(Coated)‎‏ کاغذی شبیـه شومـیز هست که سطح آن توسط ماده ای پوشیده شده که تا برای چاپ چوهرهای پایـه آب مناسب باشد. جذب رنگ درون این نوع کاغذها بالاست و بهمـین خاطر به منظور چاپ طرح های رنگی و تصاویر، بسیـار مناسب است. کاغذ کوتد جایگاه ویژه ای درون گروه چاپ فضای داخلی (ایندور) دارد و به صورت پشت چسب دار هم تولید مـی شود.

کاغذ کوتد، درون وزن‌های80، 100، ۱۲۰ ، ۱4۰، 160 ، 170 و ۱۸۰ موجود هست و بـه دو دسته ‏سبنگین تقسیم مـی شود؛ که تا وزن 140 گرم کاغذ کوتد سبک و بالای 140 گرم کاغذ کوتد ‏سنگین محسوب مـی شود.‏

از کوتد سنگین بدلیل مقاومت و ماندگاری نسبتا بالا درون چاپ علائم و پوسترها استفاده مـی شود؛ از کوتد سبک هم درون دفاتر معماری، خروجی های چاپ دانشجویی، چاپ تبلیغاتی روزمره استفاده مـیشود؛ کیفیت بالایی دارد اما دوام آن کم است.

بک لایت

بک لایت (backlit) نیز یکی از مدیـاهای پر کاربرد درون فضای داخلی است. بک لایت ها همان تابلوهایی هستند کـه در محفظه پشت آنـها چراغ روشن مـیشود. چراغهایی مثل مـهتابی، لامپ ال ای دی، لامپ کم مصرف و امثال آن. جنس متریـال بک لایت، فیلم های کوتینگ شده هست که نور را مـیتواند از خود عبور دهد و هم درون پرینترهای لیزری و هم پرینترهای جوهرافشان قابل استفاده است.
تابلوهای بک لایت درون رستوران ها و فست فودها، غرفه های نمایشگاهی، مطب پزشکان،‌ مکان های پرتردد و مراکز خرید کاربرد گسترده ای دارد.

لیبل ترانسپرنت

برچسب شیشـه ای یـا همان لیبل ترنسپرنت، برچسبی مقاوم و شفاف هست که بعد از چاپ و نصب دو طرف آن دیده مـی شود. این محصول درون دو نوع چسب دار و طلق دو رو عرضه مـی شود.

کاربرد لیبل ترانسپرنت درون تبلیغات فضاهای نمایشگاهی و فروشگاه ها و همچنین شیشـه و پنجره سازی هست و به منظور چسباندن علائم و طرح ها روی سطوح شیشـه ای کابرد دارد.

کاغذ فتوگلاسه

کاغذ فوتوگلاسه کاغذی نرم و درخشنده هست که پوشش ژلاتینی روی آن سطحش را صاف و صیقلی کرده است. کیفیت چاپ بر روی این کاغذ مرغوب بسیـار بالاست و علت آن ترکیب جوهر چاپ با پوشش ژلاتینی آن است.

تابلوهای نقاشی نفیس، پوسترهای تبلیغاتی لوکس، طراحی دکوراسیون داخلی لاکچری و بویژه عکسهای خیلی با کیفیت بر روی این کاغذ چاپ مـی شوند کـه بسیـار چشم نواز خواهد بود.

بدلیل سطح صیقلی و یکدست این نوع کاغذ، جوهر بـه صورت یکنواخت جذب مـی شود کـه دقت و وضوح رنگی بالایی را بدست مـیدهد.

کاغذ فوتوگلاسه درون عرض های 90، 106، 127و 152 سانتی متر و گرماژهای 150، 180و 210 ‏گرم عرضه مـی شود‎.‎‏  ‏

لمـینیت

به عمل چسباندن لایـه ای نازک و شفاف پلاستیکی بر روی یک کار چاپی لمـینت مـی گویند. درون اثر لمـینت، دوام و مقاومت یک محصول چاپی درون برابر رطوبت، پارگی، چروکیدگی و آسیب های محیطی، افزایش خواهد یـافت. همچنین کنتراست و وضوح رنگ ها شدت مـی یـابد.

انواع  لمـینت

لمـینت بـه دو نوع سرد و گرم دسته بندی مـی شود. لمـینت سرد، نازکتر و ظریفتر هست و البته گران تر. اما لمـینت گرم بـه دو صورت مات و براق انجام مـیشود کـه معمولا درون کارهای بزرگ مثل پلات استفاده مـی شود. از لمـینت سرد بیشتر به منظور ایجاد جلوه های هنری استفاده مـی شود بخصوص کارهایی کـه در مقابل حرارت حساس هستند. لمـینت سرد را مـیتوان معادل سلفون کشی دانست.

در پلات لمـینت گرم، بر روی سطح کاغذ چسبی وجود دارد کـه در هنگام تابش حرارت این چسب باز مـیشود و نقش پوشش کاغذ را بازی مـیکند.

اما درون لمـینت سرد، روکش پلاستیکی سطحی چسبناک دارد کـه با فشار بر روی کاغذ پرس مـی شود.

البته با پاشیدن مايع خاصی بر سطح کاغذ نیز مـیتواند لمـینت سرد را انجام داد کـه به آن کوتینگ هم مـیگویند.

چاپ سابلیمـیشن ( چاپ روی لیوان،‌ تیشرت، پرچم رومـیزی، قاب موبایل و …)

چاپ سابلیمـیشن کـه به نام چاپ حرارتی نیز شناخته مـی‌شود، یکی از بهترین روش‌های چاپ بر روی اشیـاء بـه حساب مـی‌آید. اساس کار چاپ سابلیمـیشن بر پایـه تصعید مواد بوده و با این کار جوهر از کاغذ مخصوص بـه جنس مورد نظر منتقل مـی‌شود. کیفیت چاپ درون این روش قابل قبول هست و معمولا ماندگاری خوب دارد.

برای شروع کار سابلیمـیشن یک کاغذ مخصوص سابلیمـیشن، چسب نسوز، دستگاه پرس حرارتی و پرینتر جوهر افشان مورد نیـاز است. با این وسایل مـی شود با کیفیت خوبی عمورد نظر را بر روی یک سطح چاپ کرد.

برای مثال چنانچه بخواهیم تصویری را بر روی لیوان چاپ کنیم ابتدا عرا بر روی کاغذ مخصوص پرینت مـیگیریم،‌سپس کاغذ را بر روی لیوان با چسب نسوز مـی‌چسبانیم و آن را درون قالب قرار مـی‌دهیم. بعد از چند دقیقه چاپ ما آماده مـی شود.

چاپ دیجیتال تبلیغاتی (کارت ویزیت، اوراق اداری،‌بروشور، کاتالوگ، تراکت و …)

برای چاپ افست کارهای تبلیغاتی مثل بروشور و کاتالوگ معمولا 5 روز که تا یک هفته زمان لازم هست و درون بسیـاری اوقات ما این زمان را درون اختیـار نداریم، گیرم هم کـه داشته باشیم ممکن هست تیراژ کمـی مورد نیـازمان باشد. درون اینصورت بهترین گزینـه چاپ دیجتیـال هست که به منظور برای کارهای چاپی با تیراژ پایین و سرعت بالا مناسب است. دستگاههای چاپ دیجیتال قابلیت چاپ بروشور، کاتالوک، کارت ویزیت، کارت دعوت و كارهاي متنوع ديگر را با کیفیت های مناسب دارند و مـیتوان رویشان حساب کرد.

چاپ دیجیتال انتشاراتی (کتاب و جزوه و …)

این روزها کمتر ناشری مـیتواند کتابهایش را درون تیراژهای بالای هزار جلد چاپ کند و بسیـاری از کتابها بدلیل محدود بودن مخاطبانشان ممکن هست به تعدادی دلخواه چاپ شوند. چاپ کتاب درون تیراژی محدود تحت عنوان «چاپ بـه اندازه تقاضا» (Print On Demand ) درون بسیـاری از کشورهای توسعه یـافته دنیـا جای خود را پیدا کرده هست و ناشران با استفاده از این ظرفیت از بسیـاری از هزینـه های خود از جمله انبارداری،‌ خواب سرمایـه و … جلوگیری مـیکنند. درون ایران هم این روند درون حال شکل گیری هست و فرصت های درآمدزایی خوبی ایجاد کرده است.

حکاکی و برش لیزر

این روزها برش لیزری درون صنایع خودروسازی، پوشاک، چرم، چوب، سنگ و … کاربرد گسترده ای پیدا کرده هست و صنایع مختلف بسته بـه نیـازشان بـه سراغ انواع مختلف دستگاه های برش لیزر رفته اند. دستگاه‌های برش لیزری را مـی‌توان بـه دو گروه عمده صنایع فلزی و غیر فلزی مشتق کرد کـه هر گروه توان و قابلیت های متفاوتی دارند.

از دستگاه برش لیزری فایبر به منظور برش و حک فلزات استفاده مـیشود کـه این کار را با کیفیت بالایی انجام مـی دهد. با ظهور این دستگاه دیگر دستگاه های سی ان اسی فلزات و قالب سازی های پیچیده از رونق افتاده اند. از این دستگاه درون صنعت جواهرات و زیورآلات هم استفاده گسترده ای مـی شود.

برای برش و حک غیر فلزات از دستگاه لیزر CO2  استفاده مـی شود.  موادی مانند چوب، چرم، پلکسی، MDF، سنگ گرانیت، سرامـیک، پارچه، مقوا، کاغذ، شیشـه، آینـه، کائوچو، بامبو، یونولیت و … با استفاده از این دستگاه برش داده مـی شوند و حکاکی مـی شوند

از دستگاه لیزر CO2 درون زمـینـه های زیر بسیـار استفاده مـی شود:

  • تبلیغات: سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم کارت ویزیت، خودکار، جاکلیدی، یـادبود و…
  • صنعت چرم: کیف، کفش و …
  • حکاکی عروی شیشـه، پلکسی، چوب، سنگ و …
  • کارت عروسی: مقوایی، کاغذی، چوبی و…

در هنگام خرید یک دستگاه لیزر موارد زیر را بررسی کنید:

  • اندازه مـیز کار
  • توان تیوپ
  • ثابت بودن یـا برقی بودن مـیز
  • دستگاههایی کـه به صورت کارگاهی مونتاژ مـی شوند ممکن هست کیفیت لازم را نداشته باشند.
  • گارانتی قطعات دستگاه
  • مـهمتر از قیمت دستگاه خدمات بعد از فروش و پشتیبانی آن است.

 

چاپ دیجیتال روی پارچه

چاپ پارچه از شاخه های نوظهور چاپ دیجیتال هست که درون انواع چاپ تخت، چاپ رولی و چاپ طاقه ای انجام مـی شود.

چاپ روی پارچه انواع مختلفی دارد: چاپ مستقیم، چاپ مقاوم، چاپ رنگدانـه ای، چاپ دی اکتیو، چاپ اسیدی، چاپ پراکنده، چاپ تبلیغاتی.

به دلیل جذابیت های بصری بالا، بیشتر شرکتها نام تجاری و تبلیغاتشان را بر روی پارچه های پلی استری چاپ مـیکنند. این مواد پلی استری، شامل پرچم ها، بنرها، علامت ها، و طرح های گرافیکی کوچک مـی باشند.

 

دستگاه چاپ دیجیتال پارچه

در کل چاپگرهای دیجتال چاپ روی پارچه را مـیتوان بـه سه دسته زیر تقسیم کرد:

1- چاپگرهایی با ظرفیت رنگ کم- سابلیمـیشن

مانند ATP colour, Roland, D-gen, Mimaki Mouth

2- چاپگرهایی با فرمت بزرگ با ظرفیت متوسط

مانند Atexco, ATP colour, Roland, Durst, Vutek   و سیسیتم های چاپ Hollanders)

3- چاپگرهای صنعتی با ظرفیت بالا

به طور مثال Atexco, Reggiani, Ms, Osiris, Stork, Konica, Minoltam, Zimmer

 

[1] digital inkjet printing

[2] Digital laser printing




[چاپ دیجیتال محترم است! (لطفا چاپخانـه های افست نخوانند ... سنگ تزئیناتی با چه چسبی می چسبانیم]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 17:58:00 +0000